NEWS & INSIGHTS

Outsource for å Skape Vekst i 2023

Filip Ciepiel
SUMMARY

Outsourcing kan være en god måte å forbedre effektivitet og utvide virksomheten din på. Her er de viktigste årsakene, fordelene og utfordringene.

HVA ER OUTSOURCING?

I dagens forretningsverden har outsourcing blitt et stadig mer populært alternativ for selskaper som ønsker å kutte kostnader og forbedre effektiviteten. Men hva er egentlig outsourcing? Og er det riktig for din bedrift?

Outsourcing er å ansette eksterne spesialister eller generalister for å utføre oppgaver som normalt er interne funksjoner. Ofte innebærer dette å delegere tidkrevende oppdrag på tvers av flere avdelinger – fra salg og regnskap til administrasjon og kundeservice.

Det er en forretningspraksis som kan spare penger og tid og ofte resultere i forbedret kvalitet på arbeidet. Til syvende og sist er målet å frigjøre tid for teamet ditt til å fokusere på flere inntektsgenererende oppgaver.

FORDELENE VED OUTSOURCING (2023)

Som bedriftsleder leter du etter måter bedriften din kan vokse på. En måte å gjøre det på er å outsource oppgaver eller prosesser. Outsourcing frigjør tid og energi til å fokusere på kjerneaspektene ved virksomheten din. Det kan også være en kostnadseffektiv måte å skalere virksomheten din på. Når det gjøres riktig, kan outsourcing bli en del av en bedrifts strategi for enhver organisasjon, og et verktøy for å stimulere vekst.

Her er fire grunner til at outsourcing kan bidra til å stimulere veksten din:

  1. Få tilgang til eksperthjelp.
    Når du outsourcer, benytter du deg av svært dyktige fagfolk som kan hjelpe deg med å ta virksomheten din til neste nivå.
  2. Spar tid og penger.
    Outsourcing kan være mer kostnadseffektivt enn å ansette internt personale, og det vil frigjøre tid til å fokusere på kjernekompetansen din.
  3. Skaler raskt og effektivt.
    Outsourcet hjelp gjør det mer lettvint å skalere opp eller ned etter behov uten å gjøre noen endringer i teamet eller driften.
  4. Få et konkurransefortrinn.
    Ved å outsource kritiske funksjoner kan du ligge ett steg foran konkurrentene dine og fortsette å drive vekst for virksomheten din.

DE 8 VIKTIGSTE ÅRSAKENE TIL AT BEDRIFTER OUTSOURCER

Det er flere grunner til at bedrifter velger å outsource. I følge Deloitte Study og Blog Post fra BrandonGaille, er dette noen av de mest nevnte grunnene til å velge outsourcing:

Kilde: (Deloitte Study & Blog Post from BrandonGaille)

Grafen ovenfor viser at virksomheter outsourcer av flere forskjellige årsaker, men den vanligste motivasjonen er å redusere eller kontrollere kostnadene. Andre årsaker inkluderer tilgang til verktøy, ressurser, ferdigheter og kunnskap som ikke er tilgjengelig internt eller et ønske om å fokusere på kjerneaktivitetene og utdelegere resten.

Uansett årsak, må bedrifter vurdere fordeler og ulemper med outsourcing før de bestemmer seg.

HVORFOR BØR DU OUTSOURCE SALGSAKTIVITETENE DINE?

Outsourcing av salg kan være en fin måte å utvide virksomheten din på. Når det kommer til salg, bør kvalitet alltid trumfe kvantitet. Et profesjonelt outsourcet salgsteam kan hjelpe deg med å inngå flere avtaler og nå nye markeder samtidig som du sparer penger på opplæring og ressurser.

Man er nødt til å ta hansyn til at markeder, behov og trender endrer seg i en raskt skiftende digital tidsalder. Salg har mye mer å si for genererte inntekter og investert kapital. Uten riktig team og prosesser er det umulig å få gjennomslag, nå ytelse, nå KPIer og samle verdifull data. For ikke å nevne all den endeløse testingen og optimaliseringen som tar tid og ressurser de fleste oppstartsbedrifter og skaleringsbedrifter ikke har råd til å kaste bort.

Hvis du tenker på å outsource salg er det to ting du bør huske på. Først, sørg for at du samarbeider med et anerkjent selskap som har dokumentert erfaring i bransjen. For det andre, vurder hvilken type produkt eller tjeneste du ønsker å selge og om det stemmer overens med partnerens tidligere tilfeller. På denne måten vil du forsikre deg om at ditt produkt eller tjeneste får den nødvendige kvalitetsrekkevidden.

FORDELER OG ULEMPER MED OUTSOURCING AV SALG

Selv om outsourcing kan være svært fordelaktig, er det ikke alltid det ideelle valget for alle bedrifter. Å veie fordeler og ulemper ved outsourcing av salg er viktig for å ta den riktige avgjørelsen for virksomheten din.

Her er noen av de viktigste fordelene og ulempene ved å outsource salgsfunksjonen din.

Fordeler:


  1. Outsourcing av salg kan øke inntekter uten å øke overheadkostnader proporsjonalt.
  2. Det kan være et godt alternativ hvis salgsteamet ditt opererer i en flyktig eller skiftende bransje der du ikke ønsker å ansette og sparke selgere etter hvert som ting endrer seg.
  3. Eksterne salgsbyråer har vanligvis all nødvendig programvare og teknologi for å levere ende-til-ende salgsløsninger og komplekse markedsrapporter.
  4. Outsourcing av lead-generering reduserer opptrappingstiden som trengs for at salgsutviklingsrepresentantene kan utføre outreach av god kvalitet.

Ulemper:

  1. Du får en potensiell omdømmerisiko ved å outsource salg, ettersom en tredjepartspartner vil ta seg av kundeforholdene dine.
  2. Du er nødt til å oppbygge en relasjon til outsourcingleverandøren (og outsourcet salgsteam) og administrere kontrakten for å sikre at du får den kvaliteten og de resultatene du forventer.
  3. Det kan være flere forhånds- og engangskostnader sammenlignet med å ansette en forretningsutvikler internt, ettersom lønn, provisjoner og andre ansettelseskostnader vil avta over tid.

HVORDAN FINNE RIKTIG SALGSPARTNER?

Hvordan vet du om du outsourcer til det beste selskapet for dine spesifikke behov?


Noen viktige ting å huske på når du ser etter en partner som passer godt for din bedrift:

  1. Forskning
    Ta deg tid til å forstå markedet, hva de forskjellige selskapene tilbyr og hvordan de skiller seg fra hverandre. Tenk for eksempel på: Hva er salgstilnærmingen deres? Hva slags programvareverktøy bruker de?
  2. Definer dine behov
    Vit hva dine behov er før du kontakter en potensiell partner. Kanskje du trenger noen som kan snakke morsmlålet?
  3. Nå ut
    Ta kontakt med flere forskjellige selskaper og be om referanser og/eller cases fra tidligere partnerskap. Husk også å få en følelse av kundeservicen deres - du vil være sikker på at de er responsive og hjelpsomme.
  4. Få henvisninger
    Be om anbefalinger fra pålitelige kilder i nettverket ditt.

Når du finner et selskap som oppfyller alle disse kriteriene, kan du være trygg på at du er på rett vei, og tar den beste avgjørelsen for din virksomhet.

BEST PRACTICES FOR Å BYGGE RELASJONER

Når du finner den rette partneren for virksomheten din, er det noen beste praksiser du bør huske på. Å følge disse vil bidra til å sikre vellykkede outsourcede prosjekter, jevn kommunikasjon og gode arbeidsforhold med leverandøren eller tjenesteleverandøren din.

Gjør research, vær tydelig på hva du trenge, avstem forventninger fra begge sider, ikke vær redd for å stille spørsmål, bygg et partnerskap i stedet for bare en forretningsrelasjon – og til sist, finn ut av hvordan dere mest effektivt og pågående kan gi og få tilbakemeldinger.

Kommunikasjon er nøkkelen, så det er veldig viktig å ha møter en eller to ganger i uken.

Implementering av bare noen få av disse tipsene kan gjøre en forskjell for den generelle suksessen av outsourcingen.

Article by
Filip Ciepiel

More insights

Arbeid med oss

AKSELERER B2B VEKSTEN DIN

La oss komme i gang
Corinne Cotteverte - Virtual sales meeting and demo facilitaion that directly drives revenue
Valdemar Gyldendal - Business development manager
+40
40+ selskaper stoler på oss