NEWS & INSIGHTS

5 Grunner Til å Jobbe med B2B-Salg

María Viétez
SUMMARY

B2B-salg er blevet et dynamisk område med nye udfordringer og muligheder. Her er nogle af grundene til, at du bør vælge en karriere inden for B2B-salg.

5 Grunner Til å Jobbe med B2B-Salg

Mye har endret seg innen B2B-salg de siste årene. Utvidelsen av nye teknologier, økningen i antall leverandører og det faktum at forretningsutfordringer krever mer personlige tilnærminger. Dette har også fårr kjøpernes holdninger til å utvikle seg på ett sett hvor det ikke lenger er et alternativ å vente på at de skal banke på døren din. Inbound marketing-strategier er fortsatt nødvendige for å sikre at kundene dine når de siste trinnene i salgstrakten. Imidlertid, må bedrifter nå investere i outbound markedsføringsstrategier for å nå prospekter og konvertere dem til kunder - og det krever investering i et kompetent B2B-salgsteam.

Salg er livsnerven i enhver bedrift. Uten det kan ikke små bedrifter forlenge livssyklusen fra lansering til vekst, og store bedrifter kan ikke skalere opp i markedet. Det er derfor det å jobbe med B2B-salg betyr å være i frontlinjen av bedriftens vekst. Til gjengjeld får du ferdigheter og fordeler som vil gjøre deg til en utholdende, målbevisst og umettelig proff. Her er fem av dem:


1. DU FÅR ETTERSPURT OG OVERFØRBAR KOMPETANSE

Salg handler om å kommunisere på en forståelig og effektiv måte, noe alle organisasjoner ønsker å utmerke seg med. Uansett hvilken stilling du har i et selskap, må du overbevise prosjektlederen om å gå videre med forslaget ditt, overtale kollegene dine om at ideen din er den som fungerer best, og forsikre HR om at du er den rette kandidaten for jobben.

Overbevisningsevnen, forhandlings- og lytteferdighetene, sammen med empatien og selvtilliten du får ved å jobbe som en B2B-forretningsutvikler, er gode ressurser du vil ha med deg videre inn i din fremtidige personlige og profesjonelle karriere.

2. KONTINUERLIG LÆRING

Det mest givende med å jobbe med B2B-salg er at forbedringen er konstant. Når du jobber som forretningsutviklingsrepresentant (BDR), får du umiddelbar tilbakemelding på ytelsen din, så hver interaksjon med en potensiell kunde vil tillate deg å finpusse presentasjonen din, polere presentasjonene dine og skjerpe dine samtalelederegenskaper. Du vil raskt se at tiden du har brukt på å undersøke kundenes behov og markedet har lønnet seg.

På den annen side er menneskelige relasjoner kjernen i B2B-salg . Disse relasjonene har en tendens til å gå utover profesjonelle interaksjoner siden BDR-er vanligvis håndterer interessenter fra mange forskjellige avdelinger. Dermed er det en fin mulighet hvis du ønsker å fokusere på å utvikle et nettverk rikt på muligheter.

3. ANSVAR GÅR HÅND I HÅND MED FLEKSIBILITET

BDR-er er ansvarlige for kundekontoene sine og må jobbe i henhold til deres oppførsel. Det betyr at B2B-salg ofte lar deg ha litt spillerom til å administrere og planlegge prosjektene dine.

Likevel innebærer dette også at du må være selvstendig og selvbestemt. Du kan legge så mye du vil på tallerkenen din, men du er den som justerer arbeidstiden din for å nå målene.

4. ENESTÅENDE MOTIVASJON

Lærdommen du får gjennom salg er uten sidestykke. Hver samtale er en mulighet til å løse samtalepartnerens problemer på stedet. Dette gjør deg til den beste foredragsholderen, samtalepartneren, psykologen, forhandleren, planleggeren og konsulenten.

B2B-salg krever strategisk tenkning. Siden hver case og kunde er forskjellig, må du vurdere hvordan du skal etablere en-til-en-forbindelser med hver av dem for å oppnå suksess. Motivasjonen du får ved å se hvordan strategien finpusses med hver interaksjon og hvordan nye teknikker fungerer, holder deg gående og bringer deg nærmere målene dine hver dag. Hver dag er forskjellig fra den forrige, og ingen av dem er foreldede.

5. DU LEDER ORGANISASJONEN FRA FRONTLINJEN

Som BDR er du øynene og ørene til bedriften din. Du lytter til kundenes smertepunkt, behov og frustrasjoner, og veileder virksomheten idet den vokser. Du er med på å forme organisasjonens fremtidige bane og får til gjengjeld den betryggende følelsen av at bedriften trenger deg.

B2B-salg er en givende jobb. Når du oppnår suksess, vil kollegene dine feire med deg, og konkurrentene dine vil prøve å etterligne deg. Det er bare du som bestemmer dine egne sjanser for suksess, som vokser i forhold til den grad av involvering du ønsker.

Hva Gjør vi på VAEKST?

Effektiv utnyttelse av salgsteknologi og fokus på kundens erfaring i salgsprosessen er viktig. Det skaper et presserende behov for bedrifter for å utvikle mer intuitive, personlig tilpassede og intelligente salgsstrategier. Fordi B2B-salg i dag krever en personlig relasjon, må innovasjon drives av ambisiøse mennesker med sosiale og kommunikasjonsevner.

Hos VAEKST er vårt fokus på å akselerere salgspipelines ved å generere leads, utføre personlige utgående salgskampanjer og samle kundeinnsikt i Norden. Ved å kombinere AI-teknologi og salgsekspertise, finner våre nordiske forretningsutviklere de riktige prospektene og utformer personlige budskap for å bygge en forutsigbar pipeline av kvalifiserte kunder som øker inntektene til bærekraftige virksomheter.

For å nå målet vårt om å bli det ledende B2B-salgsselskapet i Norden, har vi hjulpet 18 kunder med 24 prosjekter med å skalere opp i sine markeder. Hvis dette høres ut som noe bedriften din kan ha nytte av - la oss snakke.


Article by
María Viétez

More insights

Arbeid med oss

AKSELERER B2B VEKSTEN DIN

La oss komme i gang
Corinne Cotteverte - Virtual sales meeting and demo facilitaion that directly drives revenue
Valdemar Gyldendal - Business development manager
+40
40+ selskaper stoler på oss