NEWS & INSIGHTS

Hvordan Lede et B2B-Salgsteam: Topp 4 "Must Do's"

María Viéitez
SUMMARY

Engasjerte og høyt motiverte forretningsutviklingsrepresentanter er nøkkelen til B2B-salgssuksess. Slik leder VAEKST markedet med et høytytende team.

Hvordan Leder et B2B-salgsteam?


Når det gjelder å skalere et selskaps B2B-salg, er holdningen og tilnærmingen til Business Development Representatives (BDRs) det styrende prinsippet som vil bestemme kvaliteten på resultatene. BDR-er er i grensesnittet mellom organisasjonen og kundene - de er inngangsporten til profitt. Dermed vil deres motivasjonsnivå utgjøre en forskjell i bedriftens prestasjoner.

B2B-salg er en svært krevende bransje. Konstant innovasjon innen arbeidsmetoder og verktøy, høy konkurranse og den stadig mer skeptiske og proaktive holdningen til kundene – som gradvis henvender seg til leverandøren for å finne en løsning på deres problem – krever at BDR-er tilnærmer seg arbeidet sitt på en dynamisk og læringsorientert måte. Men å undersøke markeder og lære om potensielle kundeproblemer og ny praksis på moten innen B2B-salg er presserende og viktige oppgaver som de bare vil påta seg hvis de er tilstrekkelig motiverte. Dette er i ledernes hender.

Vår erfaring hos VAEKST, gjennom å lede et team på 40 svært motiverte forretningsutviklere, har lært oss tre nøkkelpunkter for å lede et høytytende B2B-salgsteam. Bla raskt gjennom menyen for å finne ut!

1. LEDELSE VED EKSEMPEL: SHOW, DON’T TELL

Når du som leder vil at noen skal gjøre noe, må du vise dem hvordan de skal gjøre det og ikke bare si det. Dette sikrer at du omgir deg med et BDR-team som er villig til å gjøre det som skal til for å nå målet.

Hos VAEKST deler vi mål, men vi deler ikke alltid metodene eller teknikkene som brukes for å komme dit. I stedet oppfordrer vi våre BDR-er til å velge og gå sin egen vei, noe som gir dem autonomi og en følelse av eierskap til prosjektet deres.

Å la våre ambisiøse BDR-er bli ledere på egen hånd, garanterer oss et høyt nivå av engasjement. Men hvis veien de velger ikke er den rette, vil vi være der for å hjelpe dem med å finne sine føtter og støtte dem med beste praksis.

2. SKAP ET MILJØ DER DET ER LETT Å FØLE SEG KOMFORTABEL

Ingen skal føle seg tvunget til det, men alle teammedlemmer skal vite at det å smile, snakke med kolleger og investere i relasjonene i teamet også er en del av det daglige arbeidet i VAEKST.

Enhver taktikk som kan generere god energi blant ansatte og bidra til trivsel i det daglige arbeidsmiljøet er et flott initiativ som vi oppfordrer BDR-er til å ta i bruk fordi det bidrar til å skape en hyggelig atmosfære på kontoret. Å ha en god og positiv holdning er som å spise sunt og trene. Det lønner seg rett og slett og smitter. Vi er omgjengelige av natur og hos VAEKST vil vi ikke at du skal gi opp din morsomme og muntre side. Hvem sa at du ikke kan ha det bra på jobben?

3. LEGG FRA DEG "NO-CURE-NO-PAY"-MENTALITETEN

Hos VAEKST tror vi på indre motivasjon fremfor ytre motivasjon. Vi er ikke en som bruker "no-cure-no-pay"-mentaliteten fordi vi vet at det kan være skadelig for resultatene. I stedet for å jage etter et spesifikt nummer, oppfordrer vi BDR-er til å strebe etter kvalitet ved å se etter de beste kundematchene. Denne tilnærmingen lar oss optimere ressursene våres og ikke kaste bort tid på uegnede leads.

4. OPPMERKSOMHET ER ALT

På et grunnleggende nivå krever vi alle oppmerksomhet, og ikke bare som ansatte, men som mennesker som bidrar med noe til organisasjonen. Gjennom oppmerksomhet får du folk til å føle seg trygge og anerkjent, og dette øker motivasjonen.

Du må følge nøye med på hvert trinn i B2B-salgsmetoden du følger og hvert medlem av teamet ditt. Dette kan være vanskeligere nå som det å jobbe hjemmefra er et alternativ, og selv om det foretrekkes av mange, kan det lett føre til isolasjon.

For å unngå dette, kan du invitere teammedlemmer til å være en del av livet på kontoret, enten ved å organisere uoffisielle aktiviteter, frivillige sosiale aktiviteter eller virtuelle møter gjennom dagen slik at teamet har mulighet til å engasjere seg med hverandre enten de er hjemme eller på kontoret.

BYGG ET TEAM, IKKE EN GRUPPE INDIVIDER

Alt handler ikke om jobb. Sosialisering er en avgjørende del av B2B-salg, og derfor må du som leder få teamet ditt til å føle seg komfortabel med å dele opplevelser, øyeblikk sammen og implementere tiltak som forbedrer atmosfæren på arbeidsplassen og fremmer en følelse av teamarbeid. Dette vil hjelpe hele teamet med å bidra til å definere bedriftens kultur organisk. Og det er det du ønsker: et team som er autentisk og motivert til å vokse.

Article by
María Viéitez

More insights

Arbeid med oss

AKSELERER B2B VEKSTEN DIN

La oss komme i gang
Corinne Cotteverte - Virtual sales meeting and demo facilitaion that directly drives revenue
Valdemar Gyldendal - Business development manager
+40
40+ selskaper stoler på oss