NEWS & INSIGHTS

Hvordan Oppmuntre Riktig Innstilling til B2B-Salg?

María Viéitez
SUMMARY

Suksess innen B2B-salg avhenger av holdningen til forretningsutviklingsrepresentanter når de tar kontakt med kundene.

Hvordan Oppmuntre Riktig Innstilling til B2B-Salg?

B2B-salg krever at Business Development Representatives (BDRs) har en viss innstilling for å lykkes. Men å lykkes med salg betyr ikke å close et salg med hver kontakt. Det ville vært urealistisk. Suksess her bunner i å ha en innstilling til B2B-salg som alltid drar deg fremover. Bla raskt gjennom menyen for å finne nøkkelprinsippene.

EFFEKTIVITET KOMMER ETTER PRODUKTIVITET

Mennesker har som mål å jobbe mest mulig effektivt, som vi ofte forstår som å prøve å få mer ved å jobbe mindre. Det kan kanskje fungere på andre områder, men ikke i B2B-salg. Som Business Development Representative (BDR) må du bruke ganske mange timer hvis du vil oppnå ønsket resultat. Deretter må du måle dem.

Kort sagt: B2B-salg drives av kvalitet og kvantitet. For å skaffe en kunde av høy kvalitet, må du gjennom mange potensielle kunder først. Jobb smart og effektivt ved å foreta virderinger av saker og gå videre med de best egnede. Send e-poster, ring, generer flere leads og snakk med flere potensielle kunder. De mest suksessfulle sakene vil være blant disse.

FORKAST MIDDELMÅDIGE MULIGHETER

Det finnes store muligheter. Alle snakker om dem. Det de ikke nevner er at for å finne dem, må du bruke ganske god tid på å lete etter dem. Jo mer du leter, jo lettere blir det å identifisere de mest levedyktige.

Hvis prospektet ditt er usikker på om de vil gå videre med salget, du innser at løsningen din ikke er ideell for problemet deres, eller de forteller deg at de ikke er interessert - gå videre. Å fortsette å insistere på salget når det ikke er en match,  er ikke et alternativ for en talentfull BDR.

VÆR TRYGG PÅ AT DU VIL GJENNOMFØRE SALGET

Du bør ikke spørre deg selv – og heller ikke klienten din – om salget skal skje. Du bør være så trygg på løsningen din at du vet at det eneste rimelige og levedyktige som kan skje er at kunden din kjøper den. Tenk på salget som en løsning for forretningen deres. Det er du som hjelper dem.

Å addressere en salgssamtale innebærer at du stiller direkte spørsmål. Ikke vær redd for å fortelle prospektet ditt at produktet eller tjenesten din den mest passende løsningen for dem, basert på den researchen du har gjort. Du må komme til poenget så raskt som mulig ved å spørre prospektet ditt om alt du trenger å vite. Det gir deg autoritet og hjelper deg å spare tid.

VÆR KLAR FOR FREMTIDEN

Du bør ikke jage etter potensielle kunder som ikke er interessert i produktet ditt. Det betyr imidlertid ikke at du ikke bør registrere og lagre informasjonen du har fått fra samtalen, og prøve å fikse det som gikk galt senere.

Du må ha et tankesett som forbereder deg for fremtiden. Du må registrere innsamlet viten, relevant informasjon fra potensielle kjøpere og alle betydningsfulle detaljer, slik at du kan forberede og optimalisere strategien din for neste salgstilnærming. Når du har disse dataene; reflekter, skaff den informasjonen du mangler og sørg for at du sjekker den ut i fremtiden. Holdningen din og vanene dine må være persistente.

B2B-SALG KREVER SOSIALISERING OG MÅLING

Vi kan være enige om at B2B-salg er en jobb som krever mye sosialisering. Det handler imidlertid ikke bare om å snakke med folk og bygge relasjoner. Det handler også om å rapportere, evaluere strategier og utnytte resultatene du får fra disse relasjonene.

NOEN SISTE TANKER

Suksess er målbar, skalerbar og oppnåelig. Det er det som er målet - og for å komme dit må du kjenne veien, forberede strategien din og noen ganger improvisere ditt neste trekk. Som BDR må du være trygg på løsningen din og vite at potensielle kunder venter på å høre den. Vær klar til å foreta salget og forberedt på å gjøre det som trengs for å få resultatet du leter etter.

Article by
María Viéitez

More insights

Arbeid med oss

AKSELERER B2B VEKSTEN DIN

La oss komme i gang
Corinne Cotteverte - Virtual sales meeting and demo facilitaion that directly drives revenue
Valdemar Gyldendal - Business development manager
+40
40+ selskaper stoler på oss